fredag 16. mai 2014

Byfjordtrimmen 3. av12

Planen er å seile denne noen ganger i løpet av sesongen, mest av alt for å prøve farten mot Expressene, og da spesielt på kryss. Vindforholdene var helt prima, selv om vinden kom over land og vekslet i styrke og retning. NV-lig 4-7 m/s. Floppet fullstendig på første kryss, og fikk en tydelig pekepinn på at dette ikke satt som det skulle. Fokken må ned og frem en smule, og jeg må slakke undervantene for å kunne legge inn mere mastebøy. Både fart og høyde ikke i nærheten av forventning. Jeg seilte singel og satte ikke spinnaker så Expressene drog tydelig fra på lensene. Som nevnt allerede på første krysslegget der jeg kunne sammenligne båt mot båt dro de i fra, så jeg fikk ikke skikkelig kontakt igjen. På det andre og tredje kysslegget mener jeg at jeg holdt noenlunde følge, men da seilte jeg 3-5 minutter bak var fri til å seile strategisk bl.a ved å slå på vindskift. Så sammenligningen blir ikke god. De tre Expressene på sin side kjempet seg imellom om ledelsen og seilte mere taktisk mot hværendre. Det ble en 4. plass etter de 3 Expressene, plassering egentlig etter forventning, bare at avstanden frem er for stor. Vi får korrigere og prøve oss på nytt.

1 kommentar: