søndag 27. mai 2018

Seilmakeren doblehanded 2018

Nydelig sommervær og gode vindforhold i følge Yr.no, men før start ble vi imidlertid advart av arrangøren om at det på enkelte tider av døgnet kunne være lite og ingen vind inne i fjordene selv om det blåste greit ute på havet. Båten var som vanlig bemannet med Arne og meg. Arrangøren fikk rett, inne i fjordene blåste det kun solgangspris og det betyr lange perioder på døgnet med null vind.
Starten ble flyttet til Korsfjorden og dermed utsatt ca 2 timer.
Starten gikk rimelig greit i den 2 m/s NNV som trakk nedover feltet. Vi hadde hørt at det blåste bra ute på havet og valgte å søke dit så fort som mulig. Den vanlig ruten gjennom Hundvåksosen måtte droppes denne gangen. Vi kom oss noenlunde greit vestover Korsfjorden og møtte 6 m/s NNV som stod stabil langs kysten.
Vi startet med spridd fokk for å sondere terrenget. vinden var meldt å øke noe utover dagen. Det gjorden den ikke, den holdt seg ganske greit og vi kunne sette spinnaker. Farten tok seg opp noe etter spinnakersetting og vi holdt greit følge med de andre. Vi regnet stavangerbåten Marild som den tøffeste konkurrenten og vi holdt hele tiden et lite øye på den båten.
Mathilda har bølgeallergi så vi prøvde så godt vi kunne å søke inn mot land bak holmer og øyer der det var forsvarlig. På ettermiddag og kveld gikk det greit på grunn av solgangsbris. Vi gikk derfor innen for Espevær både sørover og nordover. Her var det langt mindre bølger og Mathilda hadde bra fart på kryss etter runding på Sletta. Arrangøren hadde på godt og vont droppet pitstopp i Haugesund denne gangen. Det gode er at vi slapp denne bingopregede seiling inn og ut av havnen. Det som ikke er så bra er at vi fikk ikke søvn underveis og ble veldig slitne på morgenkvisten dagen etter. Etter runding var det som nevnt å holde farten og trykket oppe på kryss nordover. Vi holdt oss innenskjærs helt til Hiskosen som er omtrent midt på Bømlo. Det var midnatt og vi hadde nådd igjen Marild som hadde ledet med et kvarter ved runding. Gjennom resten av natten prøvde vi etter beste evne å ikke slippe stavangerbåten for langt foran. Selv om dette betydde at vi måtte holde oss på havet der det var nok vind. Inne ved land var det ingenting. Faren med å legge all fokus på en konkurrent er at andre kan bli ignorert, derfor er dette noe vi aldri ellers gjør. Vi seiler alltid etter egne veivalg. Denne gangen hadde vi flaks. Tidlig på morgenen ble vi liggende fast i Bakkasundet sammen med Marild. Vi kunne valgt både Stolmasund og Marstein som inngang til fjordene og målet. Vi visste ikke hva som var best og måtte ta en stor risiko. Vi hadde trolig tatt det dårligste valget, men hadde en del flaks så det ble ikke så kostbart. Etter lang tid i vindstilla i Bakkasundet kom vi oss ut på Korsfjorden og kunne sette spinnaker. Vi sneglet oss østover med 1-3 knop på måleren. Den stigene morgensolen varmet en trøtt og søvnig kropp. Det var hardt å holde seg våken, men trøst i at det er like tøft for våre konkurrenter. Da vi om sider nådde Børnestangen nådde vi bort i nordlig vind som stod i Lerøyosen. Det ble et kort krysslegg opp mot mål. Vi var veldig fornøyd med å vinne denne regattaen. Fra 2016 og '17 har vi henholdsvis en 1. og en 2. plass i denne regattaen. Resultatliste fra i år ligger på denne linken