søndag 16. juni 2019

Stord Rundt og Sunnhordland Race 2019

SYDGÅENDE LØP:
Arne og Bjørn bemannet Mathilda også denne helgen. Vi har fra tidligere gode resultater å vise til i denne seilasen. Dette var 4. gangen vi deltar med Mathilda og jeg er usikker på hvor mange starter vi har med andre båter fra tidligere år både som mannskap og på egne båter. Jeg deltok mest som mannskap på forskjellige båter, men også noen ganger med både Minorina og Julianne uten at vi vanligvis klarte å fullføre på grunn av lite vind. Arne startet en rekke ganger med sin Aries. På 80- og 90-tallet var dette den heftigste regattaen i kretsen og en seier ble lagt merke til og omtalt lenge. Den gangen gikk løpet fra Bjelkarøyosen, sydover Langenuen, rundt Stord, nordover Stokksundet, gjennom Austevoll og tilbake til start. Det var ingen mulighet for avkortning, enten fullførte båten eller så ble det DNF på premielisten. Nå starter regattaen på samme sted som før og går sydover Langenuen, vestover Selbjørnsfjorden, sydover Stokksundet og med overnatting på Leirvik. Søndagen er det start fra Leirvik, nordover Stokksundet og målgang ved Bekkjarvik på Selbjørn.
I dagene før start var det som vanlig studier og spenning rundt hvilket vær vi kunne forvente, og spesielt lørdagen var det lite og ingenting av vind. Det trakk veldig svakt fra NØ i starten så alle satte spinnaker ut fra start. Senere overtok en svak NV og denne vekslet også til NØ i løpet av natten og morgentimene. Råtten vind på Stord Rundt er gammelt nytt, det som var spesielt i år var kraftig nordgående strøm i Langenuen og for så vidt ellers under hele seilasen.
Verst rammet av denne strømmen ble vi like nord for Tobbeholmene i Langenuen. Den gikk nordgående med 1 knop. Ingen jeg snakket med hadde opplevd lignende tidligere. Motstrøm er til å leve med når det blåser, men i lite vind kan det være en utfordring. Vi ble liggende ved Tobbeholmene å stange i motstrøm fra kl. 23.00 til en time etter soloppgang. Det er vanskelig å holde oppe pågangsmotet om natten under slike forhold. Tidlig på morgenen kom som nevnt en NØ 4 m/s vind som til slutt brakte oss videre vestover Selbjørnsfjorden og rundt Sigleflu stake. Arrangøren avkortet like ved Sigleflu på grunn av lite vind i Stokksundet. Det ble en 4. plass, som vi var ubeskjedne nok til å si var en liten skuffelse. Vi ble slått av 2 stk Elan 37 og en Albin Cumulus som seilte smartere en oss ved Tobbeholmene og vant på det. Lørdag var det matkø og pizza på Sjøhuset. Vi avsluttet festen tidlig og sovnet greit. Det hadde vært en lang søvnløs natt dagen før.

NORDGÅENDE LØP:
Vi våknet utvilt, frisk og rask på søndagen. Etter frokost om bord var det bare å gjøre seg klar til start. Værvarslet tilsa mellom 4-6 m/s fra SSV til SV. Vi kom godt ut fra start i Lervik og slo oss langs land vestover mot Stokksundet. Vindstyrken var optimal på kryss for Mathilda og vi seilte også fra mange større båter, og alt så en stund veldig bra ut med bare noen få og langt større båter fremfor. Dessverre ble vi litt gjerrige rundt et nes like før Stokksundet og ble helt tilfeldig liggende i vindstille. Vi ble liggende i 10 minutter bare for å se en rekke båter renne forbi mindre enn 150 meter fra oss. I forhold til nyere båter har Mathilda liten seilareal/vekt-ratio, så vi blir fort sårbare på kryss i lite vind. I seiling sier vi bare at nytt og stort er alltid best. Til slutt kom vi oss videre, men forspranget vårt hadde tørket bort.
Vi satte spinnaker og smått om senn tok NV 4 m/s vinden seg opp igjen et stykke opp i Stokksundet.  Vi stod på så godt vi kunne for å ta igjen det tapte, og tok kraftig inn på feltet foran oss og følte at vi hadde kontroll på de større båtene. Den tøffeste konkurrenten var Shiraz også på søndagen, og tidsdifferansen bakover til den var for liten. Spinnakeren stod også greit innover Selbjørnsfjorden og innover mot målgang ved Bekkjarvik. Vi hadde fra Ringholmen og mot mål jobbet opp en bra luke bakover, men skjønte at vi heller ikke kom til å vinne nordgående løp. Vi må gratulere Shiraz som vant nordgående løp og Stord Rundt sammenlagt. Vi kom på andre plass sammenlagt og er relativt happy. Resultatlisten