Dette er den 1.
kretsregatta siden juni 2022. På grunn av salg av eiendommer. Bygging av nytt
hus og flyttesjau har det ikke blitt noe tid til seiling. Litt har det blitt og
da har Arne og jeg prioritert treningsregatta på Byfjorden om onsdagene. Det er
ikke tilfeldig. Nivået på seilerne vi møter på treningen i Åsane er ganske høyt.
Spesielt nivået på Express-seilerne og en J/80 har gitt oss noen utfordringer som
vi savnet veldig i Nordhordland.
Derfor var vi
litt spendt på hvordan det ville gå med oss rundt Askøy. Mest fordi det var
meldt en del vind i Hjeltefjorden. Vindstyrken lå midt i skjæringspunktet for
valg av stor 22 m² eller liten fokk. 19m². Det samme gjaldt forså vidt om vi
skulle seile med rev i storseilet. Mathilda tåler noe vind, men på kryss i mye
vind kan den bli en utfordring å holde i fart med for mye duk oppe. Det hjelper
ikke å overtviste seilene. Den ligger bare og skjelver i bølgene med dårlig
fremdrift. Båten er langsmal og kan ikke ries opp. I alle fall ikke av et
mannskap på 2
Vi var som
vanlig påmeldt i Shorthanded klassen med 14 startende båter og etter vår
vurdering var mange av disse meriterte (in-it-to-win-it) seilere som vi hadde
knivet med tidligere. Et meget kompetent felt etter vår vurdering. Dette ville bli
spennende på mer enn en måte.
Lørdagen gikk vi
sydover til Bakarvågen for motor og satt seilene der før vi gikk ut og plottet
startlinjen. Vi merket på båten at vi allerede hadde rikelig med seilkraft oppe
og jeg tenkte i mitt stille sinn på rundingen vest av Herdla. Løpet lørdag går
fra Bakarvågen-Nordnes-Herdlefjorden-Rundt Herdla og i mål ved Herdlasundet. Værmeldingen
sa 3 m/s mer vind der enn det som blåste på Byfjorden. Vi måtte prioritere
seilskift under spinnakerlegget nordover Byfjorden. Vi har seilt Askøy Rundt
mange ganger i sønnavind, men i år blåste den 20° mer vestlig. Vi hadde en
anelse om at det ble for skarpt for spinnaker i Herdlefjorden.
Vi hadde en
grei start ca. 2 båtlengder fra linjen, men med fri vind og fart i båten. Vi
trodde at vi skulle stå opp til merket på en legg, men Løvstakken knuser vinden
oppe ved toppmerket nær Nordnes. Siste 200 meter opp mot merket kommer vinden
kommer i kast fra flere retninger og vi brukte noe mer tid enn snittet. Det er
da det pleier komme opp 40-fotere med fullt mannskap og vanskeliggjør å komme
til merket for babord hals, men vi fant en åpning og kom oss rundt merket og var
kjapt opp med spinnakeren.
Alt så greit ut,
vi hadde fart i båten og holdt greit følge. Vi seilte midt i fjorden, men på
høyde med Straumsholmane gikk båten overende i en vindbyge og roret mistet
grepet i vannet. Samtidig røk ringen i babord halsbarm på spinnakeren. Arne
fikk berget spinnakeren ganske fort, men den var ødelagt. Vi seilte videre med
bare storseilet inntil vi fikk opp igjen den store fokken enda vi hadde en annen
spinnaker om bord. Kanskje en liten tabbe, hvis vi hadde beholdt fokken hadde vi
ikke tippet over og ødelagt spinnakeren. Vanskelig å anslå hvor mye tid og fart
vi tapte.
Vi fortsatte uansett
utover Herdlefjorden og vinden kom i kast med forskjellig styrke og retning i
fra land og tvers over fjorden. Vi jobbet godt i båten for å gjøre oss mest
mulig nytte av den vinden vi fikk og var relativt fornøyd med utviklingen. Sammenligner
vi polardiagrammene til Mathilda mot andre moderne båter er vindretninger som rom
kryss og skarp slør på ingen måte ideell for Mathilda med liten skrogstabilitet.
Dette må vi kompensere med å være kvikke og utholdende på seiltrim. Slitsomt i
lengden, det krever muskelkraft over tid. Verst er det for Arne som vinsjer
fokken. Derfor liker jeg ikke denne type seiling. Jeg kaller det for
transportseiling. Heldigvis er Mathilda lett og seilene små i forhold til for
eksempel en Elan 37. Hvordan de løser denne utfordringen på en sånn båt med
bare 2 mann om bord kan jeg bare gjette meg til. De kan umulig klare det på
samme måten som oss.
Vi kom oss opp
til toppmerket nord for Herdla og startet krysslegget opp mot mål ved
Herdlasundet. Kanskje blåste det 8m/s med noe mer i kastene. Vi hadde altfor mye
seil oppe og det var litt bølger som bremset opp båten, men i lange perioder seilte
vi med target speed 5,8 knop inn til en fin 3. plass på lørdag. Det var en
skikkelig opptur. Resultat lørdag
Søndag skulle
det blåse litt mindre og i tillegg var vinden noe mer stabil. Så vidt jeg
husker kom den fra 250° altså VSV ved start, men i skiftene retning i
forbindelse med noen regnbyger. I tillegg var den veldig ustabil og krevende.
Løpet på søndagen går sydover Hjeltefjorden med et rundingsmerke 1,5 mn syd for
Gjona deretter tilbake rundt Gjona og direkte til mål ved Ramsøy. Et langt
kortere løp enn dagen før
Også søndagen
ble det transportseiling. Altså vi stod rett opp på alle legg. Ingen kryss og
lens med jibb og taktikk. Bare mye muskelbruk og svette. Arne hadde heldigvis
masse å gi, selv kjente jeg jobbingen fra lørdagen i kroppen, men jeg klaget
ikke.
Vi overnattet hjemme i motsetning til de andre som hadde overnatting og sosialt samvær på Herdla. Da vi kom til Herdla kl. 10.00 om søndagen blåste det relativt lite, så vi satte til med like mye seil som dagen før. Dermed hadde vi rikelig med seil oppe når det blåste mye, men i lange tider var det passelig. Når Mathilda har mye seil oppe er den tung å styre i tillegg må løygangen stadig justeres opp og ned. Forseilet må stadig vinsjes på skjøtet også der må angrepsvinkel endres.
Starten gikk
kl. 11.00 og arrangøren sende de 14 båtene i Doublehand først av gårde. Det
gjorde starten grei for vår del. Vi var kanskje 3 båtlengder fra linjen da
starten gikk. Vi trimmet for rom bidevind og holdt greit følge med de større
båtene sørover. Det ble mye jobb med seiltrim og Mathilda var tung på roret i
dette fartsområdet med så mye seil oppe. Vi fikk en liten hvil på legget opp
mot Gjona og like etter Gjona kom der en liten periode med lite vind. Så økte vinden
på igjen og slitet kom tilbake.
Da vi var ca 2 nm fra mål begynte Arne å regne på avstanden og tiden opp til målet. De første hadde ikke passert. Etter hvert kunne vi se de største båtene passere mål bøyen. Hvis vi seilte med 6 knop videre ville vi fint klare å slå de. Fakta var at vi i lange perioder inn mot mål lå rundt og over 7 knop, så Arne var ganske sikker på at vi lå an til å vinne, men det kan alltid være overraskelser så vi fikk vente til arrangøren kom opp med noe. Det lot imidlertid vente på seg. Klokken var nærmer 10 om kvelden før det ble klart. Total seier overall, klasseseier og total jubel. resultatliste Overall
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
SvarSlett