torsdag 29. mai 2014

Huftarøy Rundt 2014

Dette var første gang jeg deltok i en kretsregatta singel hand. Yr varslet vekslende og skiftende vind og det stemte utrolig godt. Løpet startet i Strønsosen, forbi Trollsøy sydover Hundvåksosen og Bekkjarvik, inn Selbjørnsfjorden og nordover Langenuen. Det blåste VNV ca 6 m/s i starten og Mathilda kom godt i gang og holdt noenlunde følge de to andre i teten på kryss. Etter Trollsøy la vinden seg noe og Mathilda ble hengene litt etter. Ved Grøningen kunne vi sette spinnaker og da kom Mathilda litt etter litt i fart igjen. Inn Selbjørnsfjorden og første del av Langenuen var det mange vindskift og veldig vanskelige forhold. Jeg jobbet mye med seilene for å fange den 1-2 m/s vind som flakket i små byger her og der, mest fra ØSØ. Til slutt lå Mathilda helt fremme i feltet og den varslene VSV 7 m/s etablerte seg. Jeg var kjapp med å trimme om og kom igang på de siste 3-4 nm mot mål. Det ble seier i klassen og beste tid overall. I tillegg ble jeg tildelt en vandre-premie til den båten som vant med størst margin til nr 2 i sin klasse.  Resultatlisten ligger på denne linken. Mathilda har veldig lite våt flate så på slør i lite vind går hun nesten likt med båter med mye høyere rating. På kryss går den veldig bra i mellomvind også uten at man rir, men mangel på Genoa1 gjør henne sårbar i vind under 5m/s forenom tvers, men inntrykket ellers er at hun seiler opp ratingen og oppnår den fart som er listet opp av VPP'en til ORC. Ser i ettertid at jeg vant med ca 22 minutter og mye av dette gapet skyldes at konkurrentene lå i vindstille mens jeg kjørte på i mitt eget lille vindbelte i begynnelsen av siste legg i Langenuen. Dette var på langt nær avgjørende for resultatet i regattaen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar