søndag 13. mai 2018

NHS Vårregatta 2018

Vinden som var meldt var veldig varierende i retning og styrke. Det begynte med SØ 2 m/s og endte med NV 4-5m/s.
Jeg seilte single-hand som kan være ganske krevende. I tillegg var jeg arrangør. Likevel eller på tross av dette var jeg først over startlinjen og i den svake vinden hadde jeg et greit tak på konkurrentene i alle fall for en stund.
Radfjorden hadde på grunn av stor vannføring i elvene lenger inne i fjordene en kraftig nordgående strøm. Jeg merket at jeg var litt rusten etter vinterdvalen. Vi hadde kun en trening på Byfjorden bak oss innen denne seilasen. Men da er det helst Arne som jobber mest. Her var jeg singel og måtte fikse det meste på egenhånd. Var ved en anledning veldig ille ute etter å ha kommet for nær et fiskeoppdrett like nord for Hilland. Jeg trodde en stund at jeg måtte bryte, men klarte mirakuløst å seile meg ut av vanskelighetene, men det hadde kostet meg 2-3 minutter. Ved Sæbøflu var vinden borte og jeg nådde igjen X-Faktor og Kilroy som hadde dradd i fra under tabben ved fiskebruket.
På grunn av lite mannskap brukte jeg all for lang tid på rundingen og rotet bort noen nye minutter.
Etter runding fikk jeg ikke opp igjen båtfarten og vinden døde til slutt helt bort. Dette er tegn på vindskift, og jeg ble gjort oppmerksom på at båtene bakerst i feltet kom lensende innover fjorden på samme sted der vi hadde seilt kryss i råtten vind 15 minutter tidligere.
Det var bare til å sette spinnaker igjen. Jeg kom greit fra det og lenset i mål som vinner. Resultatlisten ligger på denne linken NHS vårregatta 2017
Like ved runding Sæbøflu. X-Faktor er første båt som runder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar