søndag 12. september 2021

Bergen Singlehanded 2021

Det var 44 påmeldte til årets utgave og av disse var det 28 båter som stilte til start i klasse med spinnaker. Båtene har bare 1 mannskap, men det er lov å bruke autopilot. Mathilda har prøvd seg noen ganger på denne seilasen før, og komt på premielisten de fleste gangene. 
Løpet ble markert av startbåten ved tallstander 2 i god tid før start. Det heter Austevoll Rundt og er for meg en gammel kjenning som jeg deltok på som mannskap på for snart 40 år siden. Det er et av de lengste løpene i Bergen Singlehanded på 27 nm. Det går fra Bjelkarøy vestover Korsfjorden rundt Marstein og tilbake via Møgstrafjorden, Hundvåksosen og tilbake til mål ved Bjelkarøy. 
Mathilda startet normalt bra, ganske nært styrbord startbøye og fikk ganske tidlig slå seg fri med kurs vestover slik planen var. Det blåste sydlig vind med ca. 3-4 m/sek så det var kryss full høyde en veldig kort stund, etter det gikk det over til lange legg med det jeg kaller transportseiling før vi endelig kunne sette spinnaker ved vendepunktet Terneskjæret. 
Grunnen til at jeg misliker transportseiling er selvsagt at det er utfordrende for en liten og langsom båt å finne fri vind. Det ender ofte med at man må ta noen kostbare valg for å komme opp på til lo for feltet for å få fri vind. Dette bare for at man ikke skal bli seilende i køen med store tunge båter som roter til vinden eller at du opplever å bli forbiseilt av båter til lo. Dette slipper du hvis har en stor og rask båt. På en bane med mer kryss og lens vil de mindre båtene ha fri vind og konkurransen blir rettferdig. 
Ved gjennomgang av RaceQs ser dere at Mathilda ca 10 minutter etter start blir dekket av en 40 foter med langt bedre båtfart og taper ca 170 meter på denne. Ved Børnestangen må jeg overstå med over 1 minutt for å komme på oppsiden av flere større båter og tror dermed at jeg er ferdig med de store tunge båtene, men like etter kommer det en uforutsigbar 37 foter med merkelig taktikk og legger seg nedpå vindbildet og et nytt minutt går i vasken for Mathilda. 
På dette tidspunktet er jeg så forbannet at jeg lurer på å bryte av og bare seile hjem.

Kartutsnittet viser forskjell på veivalg ved transportseiling for en rask båt og en langsom båt. Den mindre båten må ta et tidsmessig dyrere veivalg for å seile i fri vind i stort felt. I følge RaceQs seiler Mathilda 800 m lengre distanse i tillegg til å tape 2 minutter på å bli dekket av større båter. Til sammen går det over 7 minutter i dass for Mathilda på første legg. 
 
En annen variabel som er vond for små og langsomme båter er fallende vind mot slutten av seilasen slik som på lørdagen. Ut fra grafen på nærmeste målestasjonen på Flesland ser det ut som om vinden stod noenlunde greit frem mot kl. 16.00, men svekket seg etter det. Jeg ser også av resultatlisten at de båtene i klassen som lå ca. 15 minutter bak Mathilda ved Hundvåksosen var nesten 45 minutter bak i mål. 
Jada, -Det er en utendørssport der vind og vær ofte er jokeren. 
Grafen fra vindmåleren på Flesland viser fallende vind mot slutten av regattaen, spesielt følbart for de langsomste båtene. 

Arrangøren kunne selvsagt kompensert for begge disse konkurransevridende faktorene ved å la klassene starte med 20 minutters mellomrom, de langsomste først og så turklassen helt til slutt.
  
For Mathilda gikk det kanskje greit på lørdagen opp og rundt Marstein. Der ute blåste det kanskje 6 m/sek og jeg hang noenlunde med selv om jeg savnet veldig den dyre autopiloten som en danske med Aphrodite 101 mente var et must for singlehanded seiling. I følge Stordalen er det viktigste å fokusere på de ressursene du har, og ikke tenke på det du skulle hatt. Autopiloten om bord i Mathilda er den billigste av de billige og koster bare 5% av det beløpet jeg måtte betale hvis jeg vil vinne en singlehand regatta. 
Innover Møgstrafjorden dabbet vinden av og bølgene ble mindre, men jeg ble liggende å irritere meg i kø av store båter og med altfor dårlig båtfart. Først ved Pirholmen kunne jeg endelig seile spinnaker i fri vind uten sjenanse fra andre båter, men da var det bare 1/3-del av seilasen igjen. Spinnakeren stod greit frem til mål og jeg var ganske sliten. 
På grunn av regn og tåke var jeg usikker på hvor jeg lå rent resultatmessig. Jeg gadd ikke vente inne i havnen på premieutdelingen. Jeg følte at jeg hadde rotet bort mye tid og det buttet veldige imot i enkelte faser av seilasen og var usikker på konkurrentene og egen prestasjon.

Kanskje ble jeg gående inne i havnen å vente på noen premier som ble ingenting av. Tankene gikk tilbake til en av de første regattaene jeg deltok i med Minorina. Vi var de første som kom inn på Vågen i Bergen etter endt seilas. Vi fortøyde og mannskapet gikk i land. Det kom en litt brysk fyr ut på kaien og ropte: Hei du der, du må fortøye et annet sted, det kommer snart en masse seilbåter inn her i forbindelse med et arrangement. Jeg ble litt paff og skulle til å svare, men da var han borte. Jeg droppet premieutdelingen, kastet loss og gikk hjem. Tenkte etterpå om mannen bare fyrte av en spøk. Resultatlisten viser at Mathilda vinner minste klassen og at jeg burde deltatt på premieutdelingen denne gangen også. Link til resultatlisten. Ser nå i ettertid at poenghøsten i SH-rankingen  fra seilasen ble heller dårlig, så jeg er veldig i tankeboksen mht deltagelser i denne type rankingseilaser.

2 kommentarer:

  1. Det var då voldsomt kor negativ du var i dag. Gratulera med klasseseier i minste klasse, og vinner av Jan Hjellestad minnepris. Nest beste tid overall.Du burde absolutt vore med på premieutdelingen.

    SvarSlett
  2. Gratulerer til deg Harald. Veldig godt seilt
    Negativ, ja det stemmer.
    Da jeg kom i mål var jeg sikker på at det beste fall ble en 3. plass i klassen. Veldig mye gikk galt for Mathilda underveis. Trener/deltar alt for lite i singlehand. Så det står ikke bare på utstyret, men autopiloten ble en hemsko denne dagen.

    SvarSlett