tirsdag 7. mai 2013

Våren 2013

Båten er nå sjøsatt i Risør og blir seilt rundt kysten til Litlebergen med det aller første. På grunn av kaldt vær også på sørlandet ville ikke epoxysparkelen herde. Vi kom i seriøs tidsnød og kunne ikke slipe skikkelig og båten måtte sjøsettes i den stand den var. Det ble alt annet enn det jeg hadde sett for meg på forhånd.
Jeg hadde kjøpt inn Hempel Glidespeed til bunnen, men valgte å spare dette til senere. I stedet strøk vi på Biltema sitt selvpolerende over gamle og nye humper, og svære sår og 15 år gamle skorper av hardt bunnstoff. Minnet mest om en pizza. Hverken jeg eller han som kjørte kranen kunne huske å ha sett noe verre bli sjøsatt. Jeg kommer ikke til å måle inn båten for kappseiling før bunnen er i orden. Det gir ingen mening å slite på nye seil bare for å oppnå noen dårlige plasseringer. På den positive siden har vi fått vite at båten har et skikkelig fartspotensiale så lenge alt er riktig og optimalt, men dette er opplysninger fra miljøer som seiler entype.
Vi kommer til å undersøke mer om tid og hvor den kan landsettes når båten kommer til Litlebergen. Sannsynligvis må det vente til høsten og vi blir ikke klar før neste år. Vi kommer uansett til å seile NHS-regatta med gamle seil.
På den gode siden fikk vi limt og malt dekoren på fribordet, så vi fått vårt eget preg på båten og den ser bra ut på vannet. Noe av dekksutstyret er montert og vi kommer til å skifte løpende rigg i løpet av turen hjem.

1 kommentar:

  1. averisera dot com 101USA264

    Working on house which corrupts the sailing blog! Best, Norman

    SvarSlett