ÆRLIG SEILAS
Dette er selve grunnmuren i kappseilingsreglene. Hvis det
kan dokumenteres at reglene er brutt ender det alltid med diskvalifikasjon DSQ.
Nå kan det jo hende at noen ubevist eller uten fortsett bryter
kappseilingsreglene, ikke følger seilingsbestemmelsene eller gjør endringer på
båt og utstyr uten å få det målt. Det er mye å snuble i her. Spesielt hvis man mangler erfaring. Hva gjør man hvis man
blir gjort oppmerksom på det?
God sportsånd er å erkjenne feilen selv og si fra
til arrangøren og få båten strøket fra resultatlisten.
![]() |
bildet er fra Byfjordtrimmen og har ingen sammenheng med teksten. bare illustrasjon |
En av de vanligste og kanskje mest åpenbare feil som oppstår
er når en båt ikke seiler løpet. Det er alltid veldig synlig. Alle ser det. Det
går nesten ikke an å ignorere det. Båten
rundet feil bøye eller rundet feil vei. Det er en gjenganger.
De som ikke har sett andre gjøre det eller gjort den tabben
selv, har rett og slett seilt altfor lite. Det er en helt vanlig feil og gjøre.
Problemet er hvis du gjør det som første båt i feltet så er
det ikke sikkert du oppdager det før du ser at de andre båtene som du har bak
deg seiler videre eller en annen vei og distansen bakover til feltet plutselig går
fra 200 meter til 2000 meter. Her er det noe som ikke stemmer. Hvorfor er
avstanden blitt så vanvittig stor, spør man seg? Hvor ble det av de andre
båtene? Mannskapet om bord, selv med veldig liten erfaring skjønner at her er
det noe som ikke stemmer. Hvorfor er vi plutselig 15 minutter foran feltet, vi
har jo bare seilt litt over en time. Kan det være riktig? Det ringer nok en
bjelle eller 2, men så spørs det om det er noen hjemme?
Jeg har vært der selv, flere ganger og alltid hørt bjellene
ringe. Må innrømme at det er gjort både gode og dårlig valg på å løse problemet.
Noen ganger ble det DSQ andre ganger langt ned på listen fordi vi måtte seile
tilbake. God sportsånd har rådet, og vi har snudd båten og rettet opp
i fadesen ved å runde merket og fullføre løpet. Alternativt kan man late som ingenting å fortsette til
mål, og deretter trekke båten fra resultatlisten. Det er slik vi regattaseilere løser
dette.
En gang seilt vi oss bort i tåken over Selbjørnsfjorden og
seilte Stolmesundet i stedet for Bekkjarviksundet. Det var flere båter som
gjorde det samme valget og vi tjente ikke særlig på det. Men «alle» hadde sett
det, selv i tjukk skodde. Ubønnhørlig DSQ. Vi fikk vite av en annen garvet
seiler at god sportsånd var å gi beskjed til tidtakeren på land og sette båten
til DNF. Så vi lærte noe. Det fantes AP-navigator på den tiden, men vi hadde
ikke. Bare papirkart og kompass og det var før kartplotterens og GPSens tid. Ren
feilnavigering var mer vanlig den gangen.
Slik det er i dag har vi ikke bare øyenvitner på at løpet
ikke er seilt, men mange båter har også AIS, GPS-basert kartplotter. Hvis det i
disse dager er tvil om en har seilt løpet eller ikke, kan det alltid legges
frem elektronisk dokumentasjon.
Selv om Mathilda ikke er spesielt godt utrustet, har vi
likevel både kartplotter og håndholdt GPS. Begge med sporlogg. Altså 2
uavhengige kilder. Alle nyere moderne båter har selvsagt sporlogg fra AIS, kartplotter
eller GPS. Båten kan og vil uoppfordret legge frem denne hvis det hersker tvil om
hvor vi har seilt. Andre seilere jeg kjenner som også setter sporten høyt, vil kunne
gjøre det samme. Så det er nok helt vanlig og god sportsånd.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar