lørdag 29. juni 2013

Champagneracet 2013

Før denne klubbregattaen hadde vi lagt inn en bli kjent med båten-samling på Salhusfjorden. I tillegg hadde jeg noen alenekvelder på fjorden for å kjenne på balansen i båten på kryss, samt å teste ut seil. Den ene dagen jeg var alene blåste det 5 m/s og den fartet mellom 5,8 og 6,0 knop på kryss. Desverre slo vår herre plutselig av viften og det begynte det å tordne og regne noe sinnsykt, så jeg måtte bare komme meg i havn. Så jeg mangler data på hvor høyt jeg seilte. Noen dager senere var vi ute med fullt mannskap. Helge Warberg til rors, Alf Nordahl i cockpit og meg selv på fordekk. Det blåste en god del mer, men vi fant heller ikke denne dagen ut vindvinkler på kryss.
Med disse forberedelsene startet vi med samme mannskapsoppstilling i Champagneracet. Det første møtet med konkurrerende båter. Først blåste det fra østlige retninger ca 1 m/s og det var kryss full høyde. Vi holdt selvsagt ikke følge med X-Faktor. Den har en SA/depl ratio som er mye høyere enn Mathilda, så det var ingen bombe. Etter ca 1,5 time kom varslet vind fra NV med 5-7 m/s. Først rom bidevind fra ca 60 gr. Dette fungerte greit og vi holdt noenlunde følge med feltet på 3 andre båter. Etter runding skulle vi tilbake samme veien og fikk vind fra 120 gr. I all vår beskjedenhet gadd vi ikke sette spinnaker. Vi kjenner ikke båten godt nok og det kunne fort endt opp i tull og tøys. Hadde det vært for 20 år siden hadde den definitivt vært oppe, så det er sikkert noe udefinert inne i bildet her, som har med alder å gjøre. Løpet ble avsluttet med et lite kryss-legg på en hals riktignok og i le av land. På grunn av rotete vind kan vi ikke bruke denne heller til å bedømme båtens egenskaper på kryss. Det holdt knapt til seier, egentlig skulle det bare mangle når vi konkurrentene stiller til de grader nedbemannet. Så alt i alt fikk vi noen gode inntrykk med oss videre. Men gleder oss til å seile løp med mere kryss og lens. Det er egentlig da den seiler opp måltallet.
på kryss nordover Flatøyosen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar