mandag 1. juni 2015

Rormannen singlehand regatta

Kilroy, FS2, X-faktor og Steam møtte til start i tillegg til Mathilda. Værvarslene inn mot lørdagen varierte både på vindstyrke og retning, men når dagen endelig kom stemte varselet på Yr ganske bra.  2-3 m/s Nordvestlig først på morgenen og 6 m/s nordlig i Hjeltefjorden. På ettermiddagen opplevdes vinden varierende både i styrke og retning i forbindelse med regnbyger. Jeg tok sjansen på å prøve en Genoa 3 som Mathilda nå er målt inn med, men var usikker på om den var noe sjakktrekk i 6-7 m/s spesielt ved singlehand seiling. Jeg hadde ikke prøvd seilet i slik vindstyrke og det føyde seg inn i rekken av dagens spenningsmomenter. Ekspressen seiler med tilsvarende forseil og klarer dette greit i vind opp til 10 m/s. På første krysslegget nordvestover Radfjorden holdt Mathilda noenlunde greit følge med de andre, spesielt når vinden økte til 3 m/s. Jeg satte storseilet og genoa med god dybde, men på stram rigg og seilte med dette også i Hjeltefjorden. Det vil si i når vindstyrken passerte 6 m/s ble underliket på storseilet strammet, men satte fokkeskjøtet med lite press slik vi praktiserte også på expressen.
Forholdene i Radfjorden var ganske forutsigbare og først inn mot Bognestraumen kom vanskelighetene. Her var det avgjørende å finne vind, så kort fortalt kom Mathilda greit fra denne også og avstanden frem til Kilroy som er raskeste i feltet var bare 70 meter ved passering Blodflua. Dermed hadde Mathilda overtatt ledelsen i regattaen, og økte denne jevnt og trutt utover. Vestover Mangersfjorden økte vinden på, men Mathilda holdt likevel noenlunde følge. Først i Hjeltefjorden ble det vanskeligere å henge med, men jeg var litt kry over at hele krysslegget bare hadde tatt 3 timer og 49 minutter. Riktignok i medstrøm, men likevel en VMG på 4,16 knop lar seg høre, og det var bare noen minutter frem til de raskeste, dermed ledet jeg ved runding Marholmen med 7-8 minutter og det enda før start på lenselegget.

På grunn dårlige erfaring med kombinasjonen av bølger, lens og autopilot satte jeg ikke spinnaker. Jeg nøyde meg med spridd fokk, og ved inngangen til Sjellangersundet målte jeg tiden frem til de raskeste og den hadde bare økt med 2 minutter og det mente jeg at jeg hadde råd til. Vi hadde snart seilt i 5 timer og Mathildas ledelse hadde økt til 10-11 minutter på korrigert og det var lens. Jeg fikk omsider opp spinnakeren. På lens i mellomvind er det ikke særlig fartsforskjell mellom båtene. I forhold til ratingen på X-faktor som vi oftest konkurrerer mot, kan jeg tillate meg å bruke over 7% mer tid enn den. Det betyr over 4 minutter til gode pr. seilt time. I mellomvind har det vist seg å gå greit, det er først i vind over 9-10 m/s Mathilda ikke klarer å holde tritt. Løpet ble avkortet i Herdlefjorden fordi utsiktene til å nå bunnmerket ved Hellen innen kl. 17.00 var usikre i den varierende vinden, og da hadde vi bare lenset inn dit for en avkorting der, uten at det hadde betydd noe for rekkefølgen. Vi passert mål 16:22 og vant med 16 minutter til nr 2. på korrigert tid. Resultatlisten finner dere på denne linken.
bilde av GPS ved Målpassering

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar